torsdag 24 november 2011

Elektroner, lägesenergi och värmet

Jag har fastnat på en grej. För ovanlighetens skull. Jag hajar inte _varför_ det finns en kraft mellan det vi kallar för plus och minus. Är det som med tyngdkraften, att man inte vet, eller? Som jag förstod det så har en elektron samma laddning som en proton, men vi har bestämt oss för att sätta ett minus framför den ena. Är detta bara för att göra det begripligt för oss då?

Angående lägesenergi så får jag inte skallen kring det riktigt. Jag förstår principen va, att man klättrar upp för det där hopptornet till exempel, och därmed använder energi, men jag tycker ju inte att den finns kvar om man använder den, att den inte kan bli "lagrad". Men visst, det blir energi när man hoppar ner igen, men är det här också bara något för att man ska få det att gå ihop? Kanske borde jag bara läsa på mer.. eller formulera mig bättre, men om ni hajar vad jag inte begriper, feel free to share. :P

Angående värmet så var det bara det att jag tyckte att det var spännande att de sa så i filmen vi såg igår (onsdag). Vadå "värmet" och "inget värme"? Jag blir shejken, inte störd. "Värmen" heter det!

4 kommentarer:

Nina sa...

Ang. värmet; Haha :D

Per-Arne sa...

Det är bara storleken på elektronens och protonens laddning som är samma. Ungefär som att storleken på en förmögenhet och en skuld är samma. Men den ena är positiv och den andra är negativ.

Lägesenergin är relativt den nivå du sätter som nollnivå.

Värme eller värmet är ett mått på den energi som överförs mellan två kroppar med olika temperatur.

Per-Arne

Ulrika sa...

Jajo okej, men fortfarande, Vad Är Den Där Kraften? Varför är den där? Vad är elektrisk kraft?

Lägesenergi är ett hittepå, för att förklara't? :P Energin i sig är väl inte där? Kraften det tar att klättra upp, så schwoop, ner igen.

Jag tycker i alla fall att det heter värme/värmen. :)

IngridJ sa...

Ett "hittepå" - kul uttryck i alla fall.
Fysik är den vetenskap som försöker förklara hur universum fungerar. Begreppet kraft har visat sig vara lämpligt för att beskriva växelverkan mellan objekt. Utan växelverkan hade inte universum funnits!
Fysiken svarar inte på frågan Varför? utan Hur?