måndag 12 september 2011

När vi ställer oss på en våg, påverkas resulatet av vår vikt då av luftens tyngd?

Jag och Nina sitter och funderar över tryck. Trycket minskar med höjden på grund av gravitationen är större ju närmre jordens mitt man kommer. Vi har alltid samma massa men olika tyngd beroende på olika krafter.

Luften är som ett hav som trycker på jorden och ju längre in mot jorden man kommer desto mer luft trycker på. Om vi ställer oss på en våg, väger vi mer på grund att luften trycker på oss? Jag tänkte först "Nej" men nu är jag tveksam. Det är sant att vi har luft runt omkring oss som trycker på oss på grund av gravitationen och luftens tyngd, men luften lyfter oss även. Som i vatten, fast inte lika mycket.

Däremot spelar gravitationen in. Om vi exempelvis står högt upp på toppen av ett berg, så kommer vågen visa mindre än om vi står längre ner på marken.

Vi funderade också lite på hur det skulle vara i havet. I havet finns tillskillnad från i luften en större kraft som lyfter oss, som ni kanske märkt när ni badar. Men vattnet kommer inte i sig påverka vågen när man står på den.

Så är det för vi har alltid samma massa och våg tyngd beror på massan och gravitationen. Inte vad som finns runt om kring oss. Eftersom luft och vatten har krafter både uppåt och nedåt och påverkar inte vågen vi står på.


Jag vill lägga till att jag även har diskuterat detta med Ulrika och Mical.

MVH // Madelene och Nina

7 kommentarer:

Ulrika sa...

Haha, jag vill gilla inlägget, men det går ju inte. Tummen upp i alla fall!

Hur funkar det egentligen med lufttryck inne och ute? Och det där med att lufttrycket varierar.. Fast det hade visst att göra med energi från solen som får luften att strömma si och så.. Hmm..

IngridJ sa...

Ulrika, du kan klicka på +1-knappen. Ett alternativ till en "gilla"-knapp.

Anonym sa...

noobs där då! alla vet att det är kakor som påverkar vikten som vågen visar!

Anonym sa...

ingrid kan man färdas i ljusets hastighet?

IngridJ sa...

Nej, då "svartnar det för ögonen". Mer seriöst: Einstein kom fram till att ljusets hastighet är den högsta möjliga genom ett tankeexperiment, bra beskrivet på http://www.indien.nu/forum/viewtopic.php?f=21&t=11151
(konstigt nog på en site om Indien).

(Du har valt att kommentera som anonym, hoppas du vill tala om vem du är.)

Anonym sa...

Sebastian Liljenberg var namnet. Är en gåsapåg från lund!
Anledningen att jag frågar är att jag har hört att ljusets hastighet ej går att uppnå (rent teoretiskt då).

IngridJ sa...

Kul att du läser vår blogg. (och att du är skåning liksom jag)
Ljushastigheten i vakuum är den högsta hastighet med vilken energi kan överföras, 299792458 m/s (exakt, enligt definition). Alla elektromagnetiska vågor ( ljus, radiovågor, mikrovågor, röntgen...) har denna hastighet i vakuum (en aning lägre i luft).
Fortsätt gärna följa vår blogg!